OŚWIADCZENIE BURMISTRZA W SPRAWIE ODBIORU ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE MIASTA I GMINY SWARZĘDZ
Szanowni Państwo, uprzejmie informuję, iż od 2013 roku zadania związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych w imieniu Miasta i Gminy Swarzędz realizuje Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej".
Na zmianę systemu odpadów komunalnych od 1 września 2020 roku wpłynęły dwie okoliczności:
- zmiana przepisów dotyczących segregowania odpadów - od 1 września 2020 roku segregacja odpadów jest obowiązkowa dla wszystkich mieszkańców, dodatkowo zmiany dotyczą gospodarki odpadami nieruchomości niezamieszkałych,
- wybór nowego wykonawcy usługi odbioru odpadów - dnia 1 września 2020 roku usługę odbioru odpadów komunalnych na terenie Miasta i Gminy Swarzędz świadczy firma FB Serwis, która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu przetargowym na usługę odbioru i transportu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów oraz odbioru transportu i zagospodarowania pozostałych odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny z nieruchomości zamieszkanych oraz nieruchomości niezamieszkanych objętych działalnością ZM GOAP. Podkreślić należy, że dotychczasowy wykonawca usługi PUK A. Zys nie złożył oferty w powyższym postępowaniu.
Po mojej interwencji w Biurze ZMGOAP już 7 września br., po godz. 15.00 ZM GOAP, do którego zadań należy organizacja systemu gospodarowania odpadami, otrzymał informacje od firmy FB Serwis, iż odebrała ona odpady m.in. z osiedli Czwartaków, Dąbrowszczaków oraz Zygmunta III Wazy. Wykonawca zadeklarował również niezwłoczne odebranie odpadów z pozostałych ulic. Ponadto ZM GOAP poinformował mnie, iż wszelkie zgłoszenia są na bieżąco przekazywane firmie FB Serwis z prośbą o pilny ich odbiór. ZM GOAP w ramach swoich działań nadzorczych nad firmą odbierającą odpady, zlecił również kontrole oraz wizje Miejsc Gromadzenia Odpadów w Swarzędzu.
Podczas rozmowy telefonicznej z dyrektorem Biura ZM GOAP otrzymałem informację, iż problemy w zakresie odbioru odpadów wynikają z następujących czynników. Po pierwsze, nastąpiły istotne zmiany w systemie gospodarki odpadami, które wiązały się m.in. z koniecznością złożenia deklaracji o wysokości opłaty zarówno przez właścicieli nieruchomości niezamieszkanych, jak i mieszanych objętych działalnością ZM GOAP. W związku z powyższym, zmianie musiały ulec również harmonogramy odbioru odpadów, w których to konieczne było uwzględnienie obowiązkowej selektywnej zbiórki odpadów dla wszystkich nieruchomości na terenie Związku, w tym gminy Swarzędz. Po drugie, zmianie uległ Wykonawca świadczący usługę odbioru odpadów na Sektorze XII, do którego należy gmina Swarzędz. Dotychczas ww. usługę świadczyła firma PUK Zys. Od 1 września, w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych nowym Wykonawcą została firma FB Serwis, w związku z czym, w niektórych przypadkach, doszło do sytuacji braku realizacji usługi odbioru odpadów wynikających z rozbieżności w harmonogramach.
Wszelkie zakłócenia związane zarówno ze zmianami systemu gospodarki odpadami oraz świadczeniem usługi przez nowego Wykonawcę należy zgłaszać do organizatora systemu gospodarki odpadami na terenie aglomeracji poznańskiej, czyli do Związku Międzygminnego „Gospodarka Opadami Aglomeracji Poznańskiej na adres: bok@goap.org.pl. Ponadto wszystkie osoby, które z powodu błędnie działającego systemu nie otrzymały dotąd wersji papierowej nowego harmonogramu odbioru odpadów, proszone są o zgłoszenie mailowe: bokpoznan.fbserwis@fbserwis.pl lub telefoniczne: 502 168 114.
Z wyrazami szacunku,
Burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz
Marian Szkudlarek